مهاجرت ذهنی

مهاجرت ذهنی

تصور کنید به یکی از کشورهای اروپایی مهاجرت کرده‌اید. دلتان می‌خواست کل خانه‌ و زندگیتان در چمدان جا می‌شد اما فقط چیزهای خیلی ضروری را با خود به همراه آورده‌اید. ساختن زندگی جدید قطعا چالش‌های مخصوص به خودش دارد. می‌دانید اگر اندکی تعلل کنید باید شب را گرسنه بخوابید.

صبح زود از خواب بیدار ‌می‌شوید و شروع به کار می‌کنید. یک پروژه گرفته‌اید که باید تا تاریخی مشخص آن را تحویل دهید. 

دلتان برای پرسه در فضای مجازی لک زده است. نمی‌دانید بالاخره فلان لایحه تصویب شد یا نه، اما دانستن آن برایتان آب و نان نمی‌شود و اگر به مترو دیر برسید اولین کلاستان را از دست می‌دهید.

امروز در دانشگاه اوضاع بهتر است. هفته‌ی پیش خیلی از مطالبی که استاد روی تخته می‌نوشت را نمی‌فهمیدید و آن قدر مضطرب شدید که تصمیم گرفتید قبل از کلاس هفته‌ی آینده، کتاب مرجع را به معنای واقعی بجوید. البته به همین سادگی هم نبود یک سری پیش‌نیازها را هم نمی‌دانستید و سعی کردید جواب‌ سوال هایتان را از اینترنت بگیرید.

چند دوست پیدا کرده‌اید. یکی از آن ها شما را به مهمانی دعوت می‌کند. خیلی دوست دارید بروید اما اگر بروید چه کسی پروژه را انجام دهد؟ حتی اگر امشب هم رویش کار کنید معلوم نیست بتوانید به موقع آن را تحویل دهید پس دعوت دوستتان را مودبانه رد می‌کنید.

وقتی به خانه برمی‌گردید متوجه می‌شوید چه قدر همه جا به هم ریخته است. قبل از اینکه هم‌اتاقیتان برگردد، همه جا را مرتب و تمیز می‌کنید. بعد دوباره کار را شروع می‌کنید.

یک ساعت بعد او با کوله‌پشتی‌اش از راه می‌رسد. از او می‌پرسید سفر چه طور بود؟ روی گوشی‌اش چند عکس نشانتان می‌دهد و درمورد هرکدام توضیحی می‌دهد. در یکی از عکس‌ها نامزد سابقش را می‌بینید و تعجب می‌کنید. می‌خواهید از او بپرسید مگر او را هم با خودت برده بودی؟ شاید هم اتفاقی آن جا بوده است. اما خسته‌تر از آنی هستید که بتونید روی صندلی بمانید.

در حالی‌که در تشک دراز کشیده‌اید خستگی را در تمام بدن خود حس می‌کنید. یک خستگی شیرین!

به خود می‌گویید:« اگر در ایران بودم حداقل نصف روزم را هدر داده بودم و الان مشغول دیدن یکی از قسمت‌های سریال‌های آبدوخیاری بودم.»

 

یک لحظه صبر کنید، اگر در ایران هرروز این‌گونه از وقتتان استفاده می‌کردید چه می‌شد؟ 

 

در شرایط کنونی اگر انتخاب کردید یا مجبور شده‌اید در دیار خود بمانید، باید با تمام توان برای مهاجرت ذهنی تلاش کنید و در راستای توسعه‌ی قدم بردارید.

۱. هدف‌های خود را تعیین کنیم و بنویسیم.

۲. هر شخص یا چیز اضافی را از زندگی‌مان حذف کنیم و کارهای مهم را در الویت قرار دهیم.

۳. حضورمان را در شبکه‌های اجتماعی هدفمند کنیم و از بیهوده پرسه زدن فاصله بگیریم.

۴. اخبار را دنبال نکنیم.

۵. همواره به دنبال راه‌هایی برای توسعه فردی باشیم.

۶. استمرار و پایداری در مهاجرت ذهنی امری ضروری است.

 

سوال: یک روز مفید برای شما چه تعریفی دارد؟

دیدگاه‌ها ۰