سومین نشست باشگاه نویسندگی

سومین نشست باشگاه نویسندگی

تجربه نگاری سومین نشست باشگاه نویسندگی شیراز | ۱۴۰۰/۶/۱۵ دوشنبه

موضوع: موانع تولید محتوا

 

همه‌ی ما برای تحقق اهدافمان با موانع مختلفی رو به رو می‌شویم، اگر آن‌ها را به خوبی شناسایی کنیم می‌توانیم به فکر پیداکردن راه‌حل بیفتیم.

 

۱. غیرمتمرکز کار کردن

فیروزه از این شاخه به آن شاخه پریدن را یکی از موانع پیشرفت برشمرد و گفت:

«دلیل آشفتگی ذهنی ما پراکنده کار کردن است، باید هیجاناتمان را کنترل کنیم و از تنوع‌طلبی فاصله بگیریم، مثلا یک کتاب را چند بار بخوانیم به جای اینکه چند کتاب را یک بار بخوانیم. اگر در یک موضوع عمیق شویم ذهن ما منظم‌تر خواهد شد.»

 

۲. ایده‌آل‌گرایی

من از چالش‌های تولید محتوا به صورت پادکست گفتم:

«شنیدن صدای خود و تپق‌هایی که می‌زنی گفتار را از نوشتار سخت‌تر می‌کند. بعضی مواقع، در میانه‌ی صحبت‌هایت یادت می‌رود چه می‌خواستی بگویی.»

فیروزه: « من تمام متن را می‌نوشتم و از روی آن می‌خواندم اما رسمی و تصنعی می‌شد. خودت بودن در این نوع محتوا بسیار تاثیرگذار است.»

بهترین حالت یادداشت سرتیترهاست که زمان ضبط پادکست به آن‌ها رجوع کنیم.

در هرصورت اگر بخواهیم محصولی تولید کنیم نباید انتظار داشته باشیم که بی‌نقص باشد.

 

۳. قضاوت دیگران

در ادامه من از موانع بیرونی گفتم:

«وقتی کاری را شروع می‌کنی اگر کسی از تو انتقاد کند ممکن است متزلزل شوی و حتی نخواهی کارت را ادامه دهی؛ خودت کاملا بر ضعف محصولت واقف هستی و تمام سعیت را می‌کنی که هر بار محتوای بهتری تولید کنی. بنابراین بهتر است تحت تاثیر حرف بقیه قرار نگیری.»

 

۴. کم آوردن

جنگیدن برای خواسته‌ها، عامل تمایز تو نسبت به دیگران می‌شود:

« اطرافیانت معمولا نمی‌توانند به کاری که می‌کنی باور داشته باشند، نوشتن را به رسمیت نمی‌شناسند و از سر دلسوزی به دنبال یک مشغله‌ی معقول برایت می‌گردند.
آن‌ها تو را تحت فشار می‌گذارند که به حرفشان گوش دهی و تمام تلاششان را می‌کنند که تو را از مسیرت دلسرد کنند چون آینده‌ی تضمین شده‌ای در آن مشاهده نمی‌کنند.»

ما همه موافق بودیم که نباید تحت تاثیر آن‌ها قرار بگیریم و رویاهایمان را فراموش کنیم. فیروزه هم مثل من برای به کرسی نشاندن حرف‌هایش جنگیده بود اما هدا خوش شانس‌تر بود و اطرافیانش با او همراه‌تر بودند(البته او هم چالش های خاص خودش را گذرانده بود.)

فیروزه نکته‌ی مهمی را گوش‌زد کرد: « در طول تاریخ، زمانی که زنان نمی‌توانستند علنا مخالفتشان را اعلام کنند به زیرکی و سیاست روی می‌آوردند و مخفیانه به خواسته‌هایشان می‌رسیدند؛ در حالی که ظاهرا، همرنگ جماعت بودند. وقتی می‌دانی در جنگ رو در رو بازنده می‌شوی باید با رِندی به خواسته‌هایت برسی.»

هدا قرار است در یک کلاس تازه شرکت کند و همه‌ی ما برای او هیجان زده‌ایم، منتظریم ببینیم این کلاس چه چیزی از آب در می‌آید و آیا می‌تواند به کسب درآمد منجر شود؟

قرار شد این هفته تمرینات هفته‌ی قبل را ادامه دهیم و در گروه گزارشی از انجام آن‌ها ارائه کنیم.

 

سوال: شما برای تولید محتوا، با چه موانعی رو به رو شده‌اید؟

دیدگاه‌ها ۲