۷ نکته برای برگزاری وبینار

۷ نکته برای برگزاری وبینار

در کنار هر شغلی که دارید، می‌توانید دانسته‌هایتان را آموزش دهید. یکی از روش‌های مرسوم، برگزاری وبینار است؛ یک موضوع را انتخاب کنید و آن را در قالب یک وبینار آموزشی پیاده کنید. در ادامه تعدادی از نکات مهم در برگزاری وبینار را آورده‌ام؛

 

 ۱. تمرین  

قبل از برگزاری وبینار، بارها در تنهایی و در جمع تمرین کنید تا برایتان روشن شود چه چیزهایی را می‌خواهید بگویید و کاملا بر آن مسلط شوید. اگر از اسکایروم یا پلتفرم‌های دیگری برای برگزاری وبینار خود استفاده می‌کنید راهنمای آن را بخوانید و تست کنید.
حداقل یک بار لباس مورد نظر خود را بپوشید و بررسی کنید در فیلمبرداری با وبکم چگونه به نظر می‌رسد. زاویه و مقدار نور را نیز تنظیم کنید. لازم نیست دکور پشت سرتان به طرز استادانه‌ای طراحی شده باشد اما حتما باید مرتب و تمیز باشد.

 

۲. اختصار و ایجاز

وبینار کلاس درس نیست که مجال عمیق شدن در مطالب را پیدا کنید. شما سرنخ‌هایی را به مخاطب می‌دهید که با موضوع آشنا شود. مواظب زمانتان باشید و تعداد اسلایدها را بیش از حد انتخاب نکنید؛ مثلا برای یک وبینار یک ساعته ۱۵ اسلاید کافیست.
همچنین مقداری از زمان خود را به پرسش و پاسخ اختصاص دهید.

 

۳ـ هزینه‌ها

یکی از سؤالات مهم این است که «وبینار را رایگان برگزار کنیم یا خیر؟» جواب این سؤال بستگی به هدف شما دارد. به طور کلی بهتر است در دفعات اول، رایگان باشد. در مراحل بعد هم حتما از طرح‌هایی مانند بلیت زودهنگام و کد تخفیف بهره ببرید.

 

۴. فایل‌های راهنما

احتمالا بسیاری از افراد برای ثبت‌نام یا ورود به وبینار دچار مشکل می‌شوند. ممکن است انجام این مراحل برای شما بدیهی به نظر برسد اما بهتر است یک ویدیو یا یک فایل Pdf تهیه کنید و قدم به قدم توضیح دهید چه کارهایی انجام دهند. بسیار مهم است که آن را به موقع برای مخاطبانتان ارسال کنید.

 

۵. ذخیره کردن

یکی از سوالات متداولی که در وبینارها پرسیده می‌شود این است که آیا ویدیوی این وبینار و فایل‌های پیوست در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرد؟ اگر جوابتان مثبت است باید نرم‌افزاری برای ضبط وبینار و یک راه ارتباطی برای دسترسی مخاطبان به آن را در نظر بگیرید. اگر ذخیره کردن وبینار برایتان مهم است، با دو نرم‌افزار متفاوت آن را ضبط کنید.
توصیه می‌کنم در وبسایت شخصیتان آپلودش کنید تا مخاطبین بتوانند به راحتی با شما در ارتباط باشند. 

 

۶. دعوت به اقدام

در پایان وبینار از مخاطبان خود بخواهید کاری انجام دهند برای مثال در نظرسنجی شرکت کنند. می‌توانید برای کسانی که تا پایان وبینار با شما همراه بوده‌اند کد تخفیف‌ در نظر بگیرید. این کد تخفیف می‌تواند برای شرکت در وبینار بعدیتان باشد. 

۷- امید و استمرار

ممکن است در دفعات اول افراد کمی در وبینارتان ثبت‌نام کنند و احتمالا در موقع برگزاری افراد کمتری آنلاین شوند و از ابتدا تا انتهای آن حضور داشته باشند. در هر صورت شما ناامید نشوید و فقط سعی کنید به بهترین شکل موضوع را ارائه دهید. اگر مستمر وبینار برگزار کنید و روی یک حوزه تمرکز کنید، به تدریج مخاطبان خود را پیدا می‌کنید.  

 

دیدگاه‌ها ۴