کاربردهای گوگل آنالیتیکس

کاربردهای گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس، ابزار تجزیه و تحلیل شرکت گوگل است که ترافیک وبسایت را ردیابی و گزارش می‌کند. به زبان ساده، با آن می‌توان فهمید در وبسایت شما چه‌ خبر است.

 

چرا از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

۱- به طور اتوماتیک داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند و به شما امکان دسترسی فوری به گزارشات را می‌دهد.

۲- شما می توانید گزارشات سفارشی بسازید، معیارهای مورد نظر خود را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که به چه نحوی باید نمایش داده شوند.

۳- اکثر خدمات آن رایگان است و در اکثر شرکت‌های ایرانی نیز کاربرد دارد.

۴- می توانید داده‌های ارزشمندی را درباره مخاطبان خود کشف کنید مثل سن، جنسیت، مکان و…

و متوجه شوید مخاطبان از چه طریقی به وبسایت شما هدایت شده‌اند.

۵- بفهمید در کجا تبلیغ کنید. برای مثال تبلیغات در اینستاگرام موثرتر است یا لینکدین؟

۶- برای اینکه بدانید چه محتوایی تولید کنید به گزارشات گوگل آنالیتیکس رجوع کنید. اگر هوشمندانه‌ محتوا تولید کنید می‌توانید بازدیدکنندگان بالقوه بیشتری در وبسایتتان داشته باشید.

محتوای خوب یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط با مشتریان است و می‌تواند به مشتریان شما ارزش بیافزاید به همین دلیل است که بسیاری از کسب‌وکارها به سمت گوگل آنالیتیکس می‌روند. گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا تمام محتوایی را که بازدید و اشتراک‌گذاری می‌شود، پیگیری کنید. با این داده‌ها، می‌توانید مطالب خود را به گونه‌ای ارتقا دهید که مخاطبان را بیشتر جذب کند.

۷- در آن می‌توانید هدفی را تعیین کنید مثلا تعداد دانلودهای مقاله‌ام تا ماه آینده به ۵۰۰ بار برسد و آن را در گوگل آنالیتیکس تعریف کنید و بررسی کنید هر روز به چه میزان به هدف خود نزدیک شده‌اید.

 

 

آشنایی با ظاهر اولیه

وقتی وارد محیط آن می‌شویم، سمت چپ آن، گزینه‌هایی وجود دارد.

منوی Realtime درمورد این است که هم‌اکنون چند در وبسایت شما حضور دارند و جزییاتی در این رابطه را نشان می‌دهد.

منوی Audience  همان‌طور که از نامش مشخص است درمورد اینکه چه نوع مخاطبینی داریم، یک سری اطلاعات در اختیارمان می‌گذارد.

منوی Acquisition درباره‌ی نحوه‌ی کسب این مخاطبین است. در واقع از چه راهی به وبسایت ما رسیده‌اند.

منوی Behavior نوع رفتار کاربر را بررسی می‌کند.

 

بخش‌های اصلی گزارشات

گزارشات گوگل آنالیتیکس از ۲ جز اصلی تشکیل شده‌اند: Dimension و Metric
Dimension شامل سن، جنسیت، شهر، کلمات کلیدی، Source ،Browser ،Page است و داده‌های ما را توضیح می‌دهند. Metric ها آن‌ها را اندازه می‌گیرند.

 

User

اگر شما با ۵ تا مرورگر مختلف وارد یک وبسایت شوید ۵ تا یوزر حساب می‌شوید، پس ۱۰۰ یوزر به معنی ۱۰۰ نفر نیست.

 

Session

اگر در منوی Audience روی User explorer کلیک کنیم، یک سری گزارش مشاهده می‌کنیم. نام یکی از ستون‌های جدول Session است. Session مجموعه‌ای از تعاملات کاربر است که در بازه زمانی تعیین شده انجام می‌شود. این بازه زمانی به طور پیش فرض ۳۰ دقیقه عدم فعالیت در نظر گرفته شده است.
سشن‌ها به ۳ حالت تمام می شوند:
۱- ۳۰ دقیقه عدم فعالیت
۲- رسیدن به زمان نیمه شب
۳- تغییر منبع کمپین (از direct به social و…)

 

این مقاله در حال تکمیل شدن است.

 

منابع:
dineshsem.medium.com
analytips.io

دیدگاه‌ها ۰