بار اصلی داستان
زمانی که میخواهید پیرنگ(طرح اولیه) داستان را خلق کنید، باید تصمیم بگیرید که بار اصلی داستان برروی شخصیت است یا ماجرا.
امیدوارم این سو تفاهم پیش نیاید که نویسنده قرار است فقط برروی یکی از این دو موضوع کار کند، در هر داستان پرکششی هم شخصیتپردازی مهم است و هم سیر اتفاقاتی که برای قهرمان داستان میافتد، اما بیشتر تمرکز نویسنده معطوف به یکی از این دو مورد است.
پیرنگ ماجرامحور (پیرنگ بیرونی)
- نیروی پیشبرندهی داستان ماجراها و حوادث هستند.
- دغدغهی اصلی خواننده در این پیرنگ «بعدش چه خواهد شد؟» است.
- اغلب کشمکشها بیرونی هستند.
- در پایان داستان، معمولاً شخصیتها دچار تغییرات اساسی نمیشوند.
در آثار علمی تخیلی و وسترن، اغلب از این پیرنگ استفاده میشود.
پیرنگ شخصیتمحور (پیرنگ ذهنی یا پیرنگ درونی)
- در این پیرنگ نویسنده بر سرشت انسان، روابط بین شخصیتها، احساسات و افکار تمرکز میکند.
- شخصیتها معمولا در جستوجوی معنا هستند و در پایان به انسان جدیدی تبدیل میشوند.
- مخاطب درگیر سوالات عمیق ذهنی و اخلاقی میشود.
اگر میخواهید یک فیلمنامه بنویسید که با کمترین هزینه قابل ساخت باشد، این نوع پیرنگ انتخاب معقولتری است.
براساس کتاب ۲۰ کهن الگوی پیرنگ و طرز ساخت آنها از رونالد بی. توبیاس
دیدگاهها ۰