دوری از اخبار

دوری از اخبار

سال‌هاست که یک مجری خلاق تلویزیونی در واکنش به اخبار روز، برنامه‌ای را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. وجه تمایز این برنامه نسبت به بقیه، موسیقی و زبان طنزآمیز آن است. من هم حدود شش ماه این برنامه را دنبال می‌کردم، تقریبا به شنیدن آن معتاد شده بودم اما اثر بلند مدتی که روی من می‌گذاشت جز ناامیدی و ترس چیز دیگری نبود؛ پس رهایش کردم.

اخبار منفی همیشه جذاب‌تر و پرطرفدارتر بوده است. معمولا اخبار مثبت مهجور می‌مانند. هرروز آدم‌های زیادی به دلایل مختلف از بین می‌روند. از طرف دیگر هرروز تعداد زیادی نوزاد به دنیا می‌آیند. من نمی‌گویم باید سرمان را زیر برف کنیم و از هیچ چیزی خبر نداشته باشیم. حرفم این است که اخبار خودش به دنبال ما می‌آید و به گوشمان می‌رسد؛ حداقل ما به دنبال آن نرویم و از رسانه‌های خبری دوری کنیم.

این دسته از محتوا، انرژی ما را می‌گیرد و اعصابمان را خرد می‌کند. دنبال کردن اخبار اصلا آگاهی به حساب نمی‌آید. آگاهی عمیق آن است که در دراز مدت به کار بیاید. پس از صفحات مجازی، کانال‌ها و گروه‌هایی که چنین محتوایی دارند خارج شوید.

 

اما مشکل این جاست که در بسیاری از جمع‌ها و دورهمی‌ها هم موضوع اصلی صحبت اخبار روز است.

در چنین مواقعی من صراحتا از آن ها می‌خواهم که بحث را عوض کنند. معمولا با تعجب به من نگاه می کنند و می گویند: ما که حرف بدی نزدیم!

یا ممکن است بهشان بَربخورد و مرا به واسطه‌ی کم سن وسال بودن زیر سوال ببرند. در این موقعیت‌ها جمعشان را ترک می‌کنم چون توان و تحمل شنیدن اخبار سیاسی، اقتصادی، قضایی و… را ندارم.

البته شما می‌توانید بدون اعتراض و با سکوت آن جمع را ترک کنید. به یاد داشته باشید نه گفتن در چنین مواقعی هیچ اشکالی ندارد.

 

 

  • سوال: شما آگاهی را در چه چیزی می‌بینید؟
دیدگاه‌ها ۰